Monday, December 14, 2009

kenape RM22 Ribu?ade degree pun RM10ribu je!


membelek belek utusan online di skrin laptop..

klik pada hiburan..terpampanglah gambar kawen Razlan Kristal

beselah, bile ade jek berita perkahwinan artis..isu yg tak pernah tinggal..hantaran bape dulang, dwet hantaran bape banyak..

jarang sekali bila cerita artis kawen nie, hantarannya sedikit..alm0st of them, above RM 10 ribu..
yelah, karier artis..menjanjikan pulangan yang lumayan jugak kan?
ade dwet lebih sket, rezeki Tuhan nak bagi..dapatlah bagi lebih wat si isteri..




perkhabaran pernikahan si Razlan nie kusampaikan lah pada seorang teman..beliau bukan nama sebenar. seperti kecewa sajek die menerima perkhabaran itu..uish..idoklah sangka, ada yang makan hati klu Razlan tu kawen kan..hohoho..tapi secara kasarnya, aku tahu die tue gediks lebih..takde maknenyer die minat ngn Lan kristal tu pun..maap yer tuan punye badan

"eh, tapi nape pompuan tu dapat RM 22 ribu?yang ade degree pun RM 10 ribu jek!"

eh..eh..sebok plak minah neh..isteri die..dwet die..suke hati die lah kan nak bagi bape pong..
udah rezeki si isteri mendapat mahar sebanyak itu..esok,ko cariklah artis gak..dapatlah merasa mahar tinggi melambung oke?



tapi..ade juga terpikir..tidakkah hantaran tinggi begitu menyusahkan pihak lelaki?aish..pesal tetibe back up lelaki plak kan?

selalunye,proses penetapan mahar ini dibincangkan dalam majlis pertunangan..dan selalunye, hantaran itu pihak perempuan yang tetapkan..tapi harga masih boleh dirunding ye..hehehe

yelah, bertolak ansur jugaklah kan.kalau pihak lelaki merasakan nilai itu agak tidak possible dengan tempoh pertunangan yang telah dipersetujui, boleh nego lagi..tetapi,kekadang..ade jek..hantaran itu share berdua.tapi komplot secara rahsia antara pasangan lah.yg penting, majlis kawen boleh dilaksanakan.

dan kebiasaan nye, owg selalu sgt nak bandingkan status seseorang ngn nilai hantaran yang patut diterima. klu keje elok..lepasan universiti..mestilah mahal hantaran nya.tapi, ade jugal mak ayah yang tak kesah bape pun hantaran yang diberi pihak lelaki..yang penting, nikah dan hubungan itu menjadi halal.kalau terlalu kejarkan sanjungan owang len pada nilai hantaran yang tinggi, tak kawenlah plak anak dara kang.tak pun, pas habes majlis kawen..nak makan plak susah.dah berhabes wat majlis kan?



Rasulullah SAW pernah bersabda :

"Salah satu keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya(mas kahwin)."

Sabda Rasulullah s.a.w :"Dari Aisyah, bahawasanya Rasulallah s.a.w bersabda : Sesungguhnya sebesar-besar berkah nikah ialah yang sederhana belanjanya."



berapa pun harga hantaran seseorang gadis..itu tidak menjamin kebahagiaan dan kerukunan sesebuah rumah tangga..yang membentuknya ialah, tanggungjawab dan keredhaan Ilahi yang sentiasa dicari..





~teringat berita kelmarin..simpati pada si mangsa yg kehilangan suami tersayang selepas 3 jam pernikahan..moga tabah dan redha dengan ketentuan-NYA.


2 comments:

  1. Artis,Lagi byk lagi glamour kan?Apalah sgt RM22 tu bagi diorang

    ReplyDelete
  2. =)



    mungkin menjaga prestij seorang artis kot?

    ReplyDelete